Thursday, October 29, 2009

Warkah Buat Generasi Pewaris PKI

Kepada:
GENERASI PEWARIS

Persatuan Kesenian Islam UiTM Pulau Pinang

...Ahli-Ahli PKI sekalian...

Assalamualaikum.. Di musim2 final exam ni sempat pulak saya membuat coretan ye.. He2.. Mungkin saya boleh mencuri sedikit masa untuk menulis. Emm.. Apa yang membuatkan saya teringin untuk menulis ini ialah kerana AGM PKI telah pun selesai dan musim2 menghantar kertas kerja untuk semester hadapan telah sampai ke penghujungnya. Jadi saya rasa perlulah memberi sedikit nasihat sebagai 'orang lama' khususnya kepada saf kepimpinan yang baru dilantik baru2 ini.

Sebelum itu, tahniah dan takziah saya ucapkan kepada saf kepimpinan yang baru dibawah pimpinan Saudara Mohd Firdaus Bin Muslan. Kami di saf kepimpinan yang lama berharap agar Firdaus dapat memimpin dan meneruskan perjuangan untuk memartabatkan kesenian Islam di kampus kita ini. Apa yang paling penting ialah niatkan semua kerja2 kita ini hanyalah kerana Allah s.w.t.

Pemimpin bersilih ganti.. Masa yang akan menentukannya.. Tidak kira mana2 persatuan hatta kepada parti politik sekalipun, pasti ia akan terjadi. Jadi, kebimbangan dan kerisauan pasti akan menyelubungi pemimpin tidak kira yang lama atau yang baru. Yang lama memikirkan tentang perkembangan dan halatuju yang akan datang yang akan dibawa oleh yang baru. Yang baru pula memikirkan tentang tanggungjawabnya untuk mentadbir pentadbiran sekarang.

Sebagai orang lama, tidak dinafikan bahawa perasaan bimbang itu wujud di hati saya. Bukan kerana saya tidak menyakini saf kepimpinan yang baru, tetapi saya takut senario perkembangan dan pencapaian PKI yang dikecapi hari ini tidak dapat dipertahankan.. Nama Persatuan Kesenian Islam sangat dipandang tinggi di Unit Aktiviti Hal Ehwal Pelajar berkenaan rekodnya yang bersih dari segi pengurusan kertas kerja, laporan aktiviti, pelarasan kewangan sehinggalah kepada sumbangannya kepada UiTM Pulau Pinang.


Jadi.. Hari ini jika anda perhatikan di papan kenyataan di kolej2, PKI termasuk dalam senarai persatuan pelajar yang masih belum menghantar minit mesyuarat agung (AGM) dan senarai AJK yang baru dilantik. Bagi yang membacanya, jangan terkejut.. Hal ini bukannya masalah pentadbiran kita, tetapi kita mempunyai masalah dengan jawatan Penasihat PKI. Untuk makluman, Ust Sanusi akan bersara tahun hadapan, jadi PKI perlukan seorang pengganti sebagai penasihat dan ianya mengambil masa yang agak lama untuk menggantikan kekosongan itu. Alhamdulillah.. PKI sudah ada penasihat yang baru hasil usaha Saudara Safwan Saari yang merisik Ust Roshaimizam Bin Suhaimi. Mulai hari ini, Ust Roshaimizam Bin Suhaimi adalah penasihat PKI yang baru menggantikan Ust Sanusi yang bakal bersara nanti.

Selagi kami berada di sini.. InsyaAllah kami akan memberi bantuan dan tunjuk ajar kepada generasi pewaris PKI.. Nasihat2 kami kepada anda..

INKUIRI

Inkuiri ibarat seorang bayi yang baru belajar mengenal kehidupan

Setiap pemimpin yang baru, perlulah mempunyai sifat inkuiri (semangat ingin tahu) yang tinggi. Hal ini sangat penting kerana sebagai orang baru, kita tidak mempunyai pengalaman tentang selok belok pentadbiran. Dalam konteks di UiTM ini, kita perlu mengambil tahu tentang bagaimana hendak mengisi borang C (kertas kerja), bagaimana pula mengisi borang D (laporan aktiviti), mengisi borang permohonan pendahuluan, tuntutan, dan pelarasan (bendahari), dan juga bagaimana hendak berhubung dengan orang2 penting di kampus ini.

Justeru.. Saya menyeru kepada pemimpin yang baru, agar mempunyai semangat inkuiri yang tinggi ini. Hal ini terjadi kepada kami sewaktu mula2 menghidupkan persatuan ini, we start from zero. Tanya itu dan ini kepada staf sehinggakan mereka penat hendak menjawabnya. Biarkan mereka penat.. Yang penting kita dapat lakukan prosedur dengan betul. Kepada saf kepimpinan yang baru.. Datanglah menghadap kami untuk menimba ilmu.. Bolehlah kami berkongsi dengan anda tentang ilmu pengurusan yang tak seberapa ini.

PENGORBANAN


Pengorbanan perlu berterusan-Gambar Hiasan

Setiap kejayaan perlukan pengorbanan.. Pengorbanan dari segi masa, tenaga dan wang perlu dititikberatkan. Bukan untuk memberikan harta kita kepada PKI, tetapi sifat tidak berkira sangat2 diperlukan untuk membangunkan persatuan. Agak sukar untuk diterangkan di sini tentang sifat ini.. Mungkin perumpamaan ini dapat membantu..

"Seorang ibu sanggup bersusah payah untuk melahirkan anaknya"
"Seorang ayah tidak meminta upah membeli lampin daripada anaknya"

(Faham2 sendiri perumpamaan ini ye)

SERTAI PROGRAM DAN BAGI KERJASAMA

Team Building- sikap yang amat berharga

Sertailah setiap program. Paling penting ialah mengambil tahu tentang perkembangan persatuan. Jangan hanya menjadi katak di bawah tempurung yang tak tahu apa2 tentang berita disekelilingnya. Tapi kalau memang tak boleh datang tak pe la..

Jika terdapat apa2 masalah, sila bagi tahu kepada pihak pengurusan. DAN jangan buat alasan untuk adakan masalah seperti "Aku tak boleh datanglah, laptop aku rosak" dan "Aku tak boleh join pertandingan nasyid ni, kawan2 aku ajak g main futsal".. JANGAN BUAT ALASAN YANG TIDAK MUNASABAH. Hehe..

Berilah kerjasama kepada ketua anda, tidak perlu mementingkan diri. Ianya akan merugikan anda sendiri. Sekian dahulu untuk kali ini.. Pesanan sekali lagi, jika anda memerlukan bantuan khususnya kepada AJK baru, jangan segan2 meminta pandangan dan tunjuk ajar. Paling penting, jangan buat tak tahu je kalau tak tahu apa nak buat. Kita sama2 belajar ye..

Mohon ampun maaf jika tersalah bahasa dan tersinggung apabila membaca warkah ini. Warkah ini hanyalah untuk berkongsi ilmu dan nasihat-menasihati antara satu sama lain. Allah s.w.t akan bantu kita jika kita bantu agama Allah.. InsyaAllah.. Selamat menduduki final exam kepada semua. Sekian wabillahi taufik wal hidayah.. Wasalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh..

Yang Benar..

Muhammad Jamal Rafaie Bin Jakiran
Mantan Presiden PKI


7 comments:

FiNa said...

Assalamualaikum..

tahniah kepada abg jamal kereana sanggup mengorbankan masa2 genting ini semata-mata untuk unit kesayangan kita ni.

uih.. sedih pon ade jugak baca n3 ni. macam kita tak jumpa lagi la lepas ni kan.. huhuhuu

btol tu, mari kita berganding bahu menjayakan unit kita ni ek..

pe yang penting??? kerjaaaasamaaa..
hehehe

oo.. so kite nak tuka nama penasihat kita sekarang la ye?


ok.. selamat berjuang sahabatku.

p/s: teringin nak dengar nyanyian nasyid dari far-e-zeen dan asrar.. tak pernah dengar lagi.. huhuu

salam ukhwah
wassalam...

fitrijohari007 said...

Aku tak boleh datanglah, laptop aku rosak" dan "Aku tak boleh join pertandingan nasyid ni, kawan2 aku ajak g mainfutsal".

Jamal! cam pna dgr je ayat ni...haha
pandai ko eh...hehe ^^

FiNa said...

adessss...

sape plak yg pernah guna alasan nieh? uhuhuuuu

abg fitri erk?hohohoo

fitrijohari007 said...

la along nii...bkn arr..hehe ^^.adela orang tu...xnak mengaibkan sesiape..cume harap amek iktibar...hihi :) cbe tanye jamal..ngeh3

FiNa said...

hehehee.. ala.. abg jamal bukan bace pon comment window nieh.. huhuuu..

Jamalie_Jam said...

Sape kate x bace? Org jd silent reader la.. hehe..

FiNa said...

silent reader? hahaha.. yolah tu..

kalau silent reader, takkan la da bpe lame comment ni sampai baru nak reply? huhuhuu